Aktualna sytuacja na Świecie nie sprzyja organizacji jakichkolwiek eventów. Niestety cała branża eventowa i kulturalna przechodzi bardzo ciężkie chwile. Została ona wystawiona na próbę i stara się odnaleźć
w nowej sytuacji. W związku z czym, agencje eventowe natychmiastowo zaczęły przenosić wydarzenia w świat wirtualny. Jak odbiór eventów
w przestrzeni domowej wpłynął na rozwój kultury? Czy taka forma uczestnictwa w wydarzeniach jest lepsza od offline i czy zostanie z nami na dłużej po zakończeniu pandemii?
Zalety i wady eventów on-line
Ostatni czas to wiele skrajnych emocji związanych z niepewnością oraz nadzieją. Świat z dnia na dzień się zamknął i nikt nie wiedział co wydarzy się w najbliższym czasie. Zmagamy się
i wiele innych branż, branża evetowa musiała znaleźć rozwiązanie, aby móc przetrwać. Eventy on-line, bo to właśnie dziś o nich opowiemy, stały się ostatnio jedyną możliwą formą brania udziału w jakichkolwiek wydarzeniach kulturalnych. Przez co stale zyskują na popularności i są znacznie wygodniejszą formą uczestnictwa w niektórych wydarzeniach. Niemniej jednak czy są w stanie zastąpić całkowicie eventy off-line i czy zagrażają “normalnym” wydarzeniom? Odpowiedź na to pytanie jest niejednoznaczna. Sądząc po ilości opcji jakie obecnie mamy do wyboru, faktycznie ludzie mogą się przyzwyczaić do biernego udziału
w wydarzeniach. Możliwość uczestnictwa w danym evencie podczas na przykład odpoczynku na kanapie jest bardzo kuszącą opcją, z której zapewne wielu z nas skorzysta. Zatem czy wydarzenia prowadzone w sieci są dobrym pomysłem, czy niechybnym upadkiem wszelkich eventów offline?
Zalety
Zacznijmy od najważniejszego aspektu w obecnych czasach – bezpieczeństwa. Obecnie event przeprowadzony w formie on-line, to najbezpieczniejsza opcja wzięcia udziału w wydarzeniu, dzięki której ryzyko zarażenia wirusem zostaje wyeliminowane do zera.
Podczas wirtualnych spotkań, nasi uczestnicy mają możliwość podobnie jak
w standardowej formie eventów, nawiązywania relacji – networkingu. Zazwyczaj dzieje się to za pomocą czatów bądź pokojów dyskusyjnych na wybranych platformach.
Nie możemy także zapomnieć o aspekcie komfortu oraz wygodzie w odbiorze przekazu. Pracując
z domu, większość osób może wygodnie usiąść na kanapie
i połączyć się z pozostałymi uczestnikami spotkania. Odbiór takiego wydarzenia jest też bardziej przyswajalny, ponieważ zazwyczaj skupiamy się na jednej akcji dziejącej się w głównym panelu.
Eventy on-line są bardziej dostępne dla ludzi – oznacza to, że możemy połączyć się bez względu na to, gdzie aktualnie się znajdujemy. Dzięki temu mamy również szybszy dostęp do treści.
Realizacja wirtualnych wydarzeń wiąże się z mniejszymi kosztami produkcji. Zazwyczaj pracuje przy niej mniejsza ekipa, nie wydajemy środków na transporty, noclegi czy gastronomię. Skupiamy się głównie na treściach oraz aktywnościach, które możemy zrobić za pomocą wybranej platformy.
Wady
Jest ich zdecydowanie więcej niż zalet.
Przede wszystkim musimy pamiętać, że wydarzenia w formie on-line nie dostarczają nam prawdziwych emocji, które możemy współdzielić z innymi uczestnikami. Nie doświadczamy wspólnych chwil, a kontakt interpersonalny nie jest możliwy. A właśnie na tym opiera się każdy udany event.
Forma eventu sprawia, że każda osoba uczestnicząca w nim jest poniekąd odizolowana oraz reszty uczestników biorących udział w danym evencie. Nie ma możliwości wspólnych dyskusji na bieżąco czy wymiany spostrzeżeń.
Każda osoba, która bierze udział w evencie on-line po pewnym czasie traci koncentracje i swoje zaangażowanie. Organizując takie spotkanie, nie jesteśmy w stanie na bieżąco reagować na reakcję uczestników. W normalnej sytuacji moglibyśmy wprowadzić jakąś przerwę bądź energizera.
W domowym zaciszu, wiele rzeczy może nas rozpraszać, np. podczas konferencji bądź szkoleń, gdzie powinniśmy się skupić, mogą nagle pojawić się sytuacje, które wybiją nas z rytmu spotkania np. kurier dzwoniący do drzwi/pies szczekający itd.
Większość uczestników spotkania w formie zdalnej traktuje jak obejrzenie programu telewizyjnego, wyciszają mikrofony, wyłączają kamerki i poza słuchaniem robią jeszcze kilka innych rzeczy – nie doceniają inicjatywy ze strony organizatora a raczej traktują to jak zadanie do odhaczenia na codziennej liście.
Patrząc z perspektywy agencji eventowej możemy stwierdzić również, że rentowność projektów on-line jest zdecydowanie mniejsza niż przy normalnych realizacjach, przez co agencje zmuszone są do redukcji etatów czy wprowadzaniu dużych oszczędności, by móc przetrwać.
Eventy on-line są dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o obecnie panującą sytuację na świecie. Jednak miejmy nadzieję, że za niedługo będziemy mogli zintegrować się z pozostałymi uczestnikami eventów już na żywo!