Motywacja do działania – jak to wygląda w branży eventowej?

Nie od dziś wiadomo, że odpowiednia motywacja pracowników ma ogromny wpływ na to, jak wykonują oni swoją pracę. Nie znam osoby, niezależnie od tego na jakim stanowisku aktualnie się znajduje, która nie miałaby kryzysu w ogólnym pojęciu motywacji do działania. Bez odpowiedniej motywacji nie ma wyników, a przecież to właśnie o wyniki chodzi w każdym biznesie. W jaki sposób można pobudzić swoją motywację? Jakie czynniki najczęściej napędzają pracowników do działania? Wbrew pozorom okazuje się, że nie są to tylko kwestie finansowe.

Każdy pracodawca marzy o skompletowaniu idealnego dream teamu w swojej firmie – drużyny, która będzie „grać do jednej bramki” uzupełniając się wzajemnie. Zachowanie odpowiednio wykwalifikowanej, a przy tym zmotywowanej kadry jest w dzisiejszych czasach dużym wyzwaniem, nie zapominając, że konkurencja na rynku pracy jest ogromna. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby pracownik czuł się docenionym i ważnym ogniwem w swoim miejscu zatrudnienia.

Branża eventowa, jak każda inna, rządzi się swoimi prawami. Określona specyfikacja pracy w tym sektorze usług generuje konkretne schematy, które mogą wpływać na wybór odpowiednich metod motywowania pracowników. Kilka z nich omówimy i poruszymy w dzisiejszym wpisie.

 

Pierwsza myśl – finanse

Kiedy mówimy o motywowaniu pracowników, pierwszą kwestią, jaka przychodzi nam do głowy, jest zazwyczaj wynagrodzenie, które zaoferuje nam pracodawca. Nie ma co ukrywać – pieniądze są ważne, w końcu to dzięki nim możemy zapewnić sobie odpowiedni standard życia. Wynagrodzenie powinno być adekwatne do umiejętności i zakresu działań pracownika – ta kwestia jest dość oczywista. Zdarza się, że z biegiem czasu wynagrodzenie przestaje wystarczać, nawet osobom, które już na starcie dostały bardzo wysoką pensję. Należy pamiętać, że istotnym elementem jest przyznawanie podwyżek i premii uznaniowych za zasługi dla firmy wszystkim pracownikom. Gratyfikacja finansowa z pewnością poprawi samopoczucie pracownika i skłoni go do działania. W branży eventowej obowiązuje coś takiego jak pojęcie premii od wykonanej realizacji projektu. W niemal każdej agencji zajmującej się organizacją wydarzeń jest wewnętrzny system wynagrodzeń dodatkowych. Wyceniając ofertę dla klienta, ostre negocjacje dzieją się po obu stronach barykady. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – klienci oczekują jakości, do której są przyzwyczajeni, ale za dużo mniejsze pieniądze, a dla event managera to walka o targety. Każdy event manager ma określony cel finansowy do osiągnięcia i to motywuje go do negocjowania jak najlepszych stawek. Jeśli chodzi o wynagrodzenie, jest ono uzależnione zwykle od stażu pracy, złożoności projektu i branej na siebie w ramach niego odpowiedzialności.

 

Pieniądze to nie wszystko

Dla wielu ludzi wysokość zarobków nie jest jedynym motorem napędzającym ich zaangażowanie w efektywność wykonywanej pracy. Naturalną cechą każdego człowieka jest pragnienie docenienia. Ludzie chcą uznania zarówno swoich indywidualnych osiągnięć na polu zawodowym, zauważenia ich, jako osoby, jak i ich wkładu w osiągnięcia całego zespołu współpracowników. Nawet, jeśli z natury są introwertyczni, pracują w cieniu, nie mają potrzeby błyszczeć na tle grupy, to jednak ich wysiłek przyczynia się do utrzymania wyniku całości na odpowiednim poziomie, co zasługuje na dostrzeżenie.

W pracy event managera bardzo ważna jest kreacja, kreatywność i unikatowość. Podchodząc do projektu chcemy, aby był on jedyny w swoim rodzaju, nieprzeciętny i oryginalny. Dokładamy wszelkich starań aby w każdym projekcie przemycić efekt „WOW”, który dosłownie powali zarówno gości imprezy jak i samego klienta na kolana. Wymaga to nie lada wysiłku i pracy i nie ma co ukrywać – docenienie, pochwała i pozytywny feedback od klienta to najlepszy prezent, jaki możemy dostać w zamian za naszą pracę.

Osobiste sukcesy są motywujące same w sobie, jednak docenienie ich przez zespół kolegów z pracy, pracodawcę czy klienta powodują, że poziom motywacji bardzo mocno wzrasta i potrafi utrzymać się znacznie dłużej.

 

Atmosfera przede wszystkim

Jeśli atmosfera panująca w firmie nie jest korzystna, dobrych wyników też nie będzie. Kiedy w powietrzu unosi się klimat niezdrowej rywalizacji, zawiści lub nieodpowiedniej komunikacji, czynnik motywacji zanika. Nie ma co się oszukiwać, odpowiednia atmosfera, która panuje w zespole, jest kluczowym czynnikiem determinującym pozytywne działania i nastawienie do pracy.

Praca w agencji eventowej jest bardzo dynamiczna i nieprzewidywalna. Zdecydowanie największą trudnością jest zapanowanie nad stresem. Event manager jest w pierwszej dziesiątce najbardziej stresujących zawodów świata! Nieustanna presja i częste przeciążenie obowiązkami sprawiają, że czasem nawet najbardziej doświadczony event manager może odczuć negatywne skutki pracy. Przez wysoki czynnik stresu towarzyszący tej pracy, mogą pojawiać się konflikty.

Dlatego też to na pracodawcy leży obowiązek zadbania o to, by atmosfera była jak najlepsza. Skuteczna umiejętność zarządzania zespołem to podstawa. Ponadto, umiejętność rozwiązywania sporów przez przełożonego ma ogromne znaczenie. Wszelkie niepokojące sygnały, które będą na bieżąco weryfikowane mają szansę na szybkie i pozytywnie rozstrzygnięcie. Co więcej, gdy pracownicy  mają świadomość, że mogą zwrócić się do szefa ze swoimi problemami w pracy, czują większe bezpieczeństwo.

 

Szkoleń nigdy dość

Kolejnym bardzo ważnym aspektem podtrzymania zapału do pracy przez pracownika, jest umożliwianie mu zawodowego rozwoju. Nikt nie lubi tkwić w jednym miejscu. Brak możliwości rozwijania się może nawet doprowadzić do wypalenia zawodowego. Stałe podnoszenie kompetencji pracowników może przynieść duże korzyści całej firmie. Wykorzystanie potencjału podwładnych powinno być więc w interesie pracodawcy. Pracownicy pozostaną zmotywowani, a przy okazji poznają nowe zagadnienia i zyskają umiejętności, dzięki którym będą mogli wykonywać swoją dotychczasową pracę jeszcze lepiej i efektywniej. Poza szkoleniami można rozwijać się na inne sposoby. Jednym z nich jest chociażby możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia swojego pracodawcy. Ważne jest, aby pracodawca chętnie dzielił się tą wiedzą z pracownikami – w ten sposób będzie miał kompetentną kadrę oraz zyska w ich oczach jako autorytet.

W każdej branży występuje zjawisko rozwoju i innowacji. Aby kreować nietuzinkowe wydarzenia i nie powielać poprzednich schematów, trzeba być na bieżąco z nowymi trendami, które pojawiają się w branży MICE. W Polsce każdego roku odbywa się minimum kilkanaście konferencji oraz targów dotyczących tego konkretnego sektora usług. To właśnie tam możemy spotykać się z podwykonawcami, wymieniać się doświadczeniami, oraz posłuchać o trendach. To tam pozyskujemy moc inspiracji z przykładów omawianych na wykładach przez prelegentów i ekspertów z branży eventowej. Na rynku co rusz pojawia się mnóstwo nowości i warto, a nawet trzeba z tego korzystać by nie zostać w tyle.

 

Poczucie przynależności

Zdarza się tak, że pracownicy rozpoczynający pracę w nowym miejscu, wskakują do tak zwanego „rozpędzonego pociągu”, w którym pozostali ludzie dobrze znają siebie i swoje charaktery. Taka osoba może czuć się na początku zagubiona. Trzeba wzbudzić w niej poczucie przynależności i tym samym zaangażować do działania na 100%. Bardzo ważne jest, aby taka osoba już od początku była angażowana we wstępną fazę definiowania celów firmy. Tym samym dostrzeże swoją rolę oraz swoje możliwości w zespole. Zwiększa się też poczucie przydatności, istotności jego osoby w całości, współwłasności celu, co z kolei przekłada się na wzrost odpowiedzialności za osiągnięte rezultaty. Ludzie znacznie chętniej wzmacniają to, nad czym pracują sami i co sami tworzą. Wspólne działanie w tym samym kierunku powoduje większą motywację w wywiązywaniu się z powierzonych nam zadań. Chcemy dać z siebie jak najwięcej, aby nie zawieść siebie oraz kolegów z teamu. Dotyczy to wszystkich pracowników, nie tylko tych, którzy zaczynają nową przygodę w firmie.

Pomimo faktu, że nad każdym projektem czuwa jeden manager, to wiadome jest, że sam nie jest on w stanie poradzić sobie z każdym aspektem jego kreowania. To właśnie w tym momencie bardzo ważną rolę odgrywają ludzie, którzy mają swoje określone zadania w tworzeniu od podstaw danego projektu. Nic nie spaja bardziej, niż wspólna wizja i przenoszenie jej z wyobraźni do świata realnego. Odbiorca widzi jedynie efekt końcowy, ale ty wiesz, jaka historia stoi za przygotowaniem danego wydarzenia zupełnie od zera. Potem przychodzi satysfakcja po zakończonym projekcie, kiedy podsumowujesz działania i widzisz jak to, co cały zespół wymyślił kilka miesięcy temu – po prostu ożyło. I to między innymi dzięki tobie.

 

Wachlarz sposobów motywowania pracowników jest ogromny. Powyżej zostało wymienionych tylko kilka aspektów, które w naszej ocenie są dość istotne. Najważniejsze jest, aby każda firma wypracowała swoje środki motywujące dla ludzi, którzy ją tworzą. Nie ma złotego środka na to, aby zadowolić wszystkich jednocześnie, dlatego tak ważna jest komunikacja i poznawanie profilu pracowników firmy. W taki sposób można dobrać odpowiednie narzędzia i w trafiony sposób działać na ich motywowanie. Warto pamiętać o tym, że czasami dobre słowo czy pochwała wpływają na efektywność pracy o wiele bardziej niż bonus materialny.

Leave a Reply

Kontakt
close slider

KONTAKT

Tel: 604 141 171

Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Paweł Haberka prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą POWEREVENTS Paweł Haberka z siedzibą w Siechnicach, przy ulicy Staszica 2E/3, 55-011 Siechnice (NIP: 8842313212, REGON: 020568239).

Zgoda nr 2 - tak
Zgoda nr 3 - tak
Zgoda nr 4 - tak